martes, 30 de agosto de 2011

ACTIVITAT 2. RECURSOS PER A APRENDRE

TEMA 2
RECURSOS PER APRENDRE
A LA UOC

 1.  INTRODUCCIÓ
Estudiar en un entorn virtual com la UOC implica la planificació de l’estudi, comunicació i gestió de tota la informació. Els principals recursos i consells per aprendre a aprendre a l’entorn virtual són:
·         Planificació de l’estudi
·         Comunicació virtual
·         Gestió d’informació digital
 2.  PLANIFICACIÓ DE L’ESTUDI
L’estudiant té la màxima flexibilitat per a planificar-se i organitzar-se els estudis per a aconseguir:
·         Un treball diari.
·         Definir objectius concrets per a mesurar els nostres progressos.
·         L’elaboració correcta de l’avaluació continuada.
·         Detectar les errades que puguin haver en el procés d’aprenentatge.
·         Dissenyar alternatives per als imprevistos que puguin haver.
·         Els requisits d’avaluació de cada assignatura.

Per a planificar el temps d’estudi hem de tenir ben clar:
·         Els objectius a aconseguir.
·         Les dates fixades per a aquests objectius i fites.
·         El seguiment d’aquests objectius.
·         Les alternatives en cas de desviació de la planificació.

Aquestes són les eines que tenim a l’abast per a ajudar-nos a la programació de la feina i el seguiment diari:
·         El pla docent i el calendari de cada assignatura.
·         El pla personal d’estudi.
·         L’agenda del campus.
·         L’avaluació continuada.
 2.1.   Pla docent i calendari de l’assignatura
Són el primer pas per a la planificació. El pla docent ens mostra els objectius, l’estructura, la metodologia, els continguts i el sistema de l’assignatura, per això és imprescindible per a l’organització de les tasques. El calendari estableix les dates i els terminis de les activitats col·lectives i les pràctiques d’avaluació continuada.
 2.2.   Pla personal d’estudi
·         Establir el temps de dedicació i una primera ullada als programes i materials de cada assignatura.
·         Assignar el temps segons la disponibilitat i la dificultat.
·         Posar el pla per escrit per a tenir-lo present i amb la possibilitat de modificar-lo i traslladar-lo a l’agenda del campus, sempre que ens convingui.
·         Ha de reflectir totes les fites que ens hem marcat.
·         És un estímul per a l’estudiant.


 2.3.   L’agenda del campus
Ens facilita les principals dates de treball de les assignatures matriculades i la informació acadèmica general del curs. A més, ens permet afegir-hi notes de suport a la nostra planificació.
 2.4.   Avaluació continuada
És un instrument molt important per al seguiment de l’estudi i el progrés aconseguit. Permeten l’avaluació i la qualificació de cada estudiant i el seu progrés en l’aprenentatge. Per a assolir una PAC cal una feina constant dia a dia.
 3.  COMUNICACIÓ VIRTUAL
La comunicació virtual pot ser tant fluïda i versàtil com qualsevol comunicació presencial. Existeixen diferents eines i espais que permeten aquesta comunicació.
 3.1.   Com em comunico a la UOC
Ens comuniquem a la UOC mitjançant la bústia personal. Característiques dels missatges:
·         S’ha de reflexar el tema en el missatge i ha de ser clar i concís.
·         Redacció curta, clara i estructurada del missatge i, sobretot signada.
·         Correcció ortogràfica i seguir les normes generals d’expressió, evitant abreviatures i expressions pròpies.
·         Enviar els missatges que siguin realment necessaris.
·         És recomanable escriure’l en word i COPIA/ENGANXAR.
Cal consultar freqüentment la bústia, tenir-la ordenada en carpetes i establir un sistema de marques i prioritat personal.

 3.2.   Com em comunico a l’aula virtual
És l’espai del campus dedicat a una assignatura determinada i coordinada per un consultor, en el qual hi ha una comunicació entre l’estudiant i el consultor, i entre els estudiants entre ells mateixos.
Comunicació al tauler
·         És un dels espais de comunicació entre el consultor i l’estudiant.
·         El consultor hi penja les pràctiques, les propostes de seguiment de l’assignatura, elements d’estímul i altra informació necessària per a l’aprenentatge.
·         S’ha de fer un seguiment regular del tauler.
·         Enviar els missatges que siguin realment necessaris.
·         És recomanable escriure’l en word i COPIA/ENGANXAR.
Comunicació al fòrum de l’aula
·         És l’eina per a la comunicació col·lectiva.
·         Comunicació entre els membres d’una aula virtual.
·         Es poden plantejar dubtes sobre l’assignatura, qüestions que es puguin tenir sobre el dia a dia i intercanviar experiències i inquietuds.
·         S’han de seguir les normes de comunicació personal.
·         Cal consultar-lo sovint per al bon seguiment de l’assignatura i per a una bona relació amb els companys.
Comunicació al debat
·         El debat és moderat pel consultor de l’assignatura.
·         Espai destinat a discutir sobre un tema definit prèviament i així intercanviar dades, coneixements i opinions mitjançant:
a)     Un marc de referència previ i treballant aquests materials
b)    Parlant només sobre el tema del debat aportant elements nous
·         Cal consultar-lo sovint.
·         És una font de coneixement d’informació.
Comunicació al web
·         Disc compartit que permet intercanviar informació i treballar directament sobre els materials.
·         És de caràcter públic i posa a disposició de tots els membres informació difícil d’enviar.
·         El que hi ha penjat es pot anar modificant i actualitzant, informant a la resta d’interessats.
 4.  GESTIÓ D’INFORMACIÓ DIGITAL
L’estudi en un entorn virtual es basa en la gestió de grans quantitats d’informació digital.
 4.1.   Com accedir a la informació
A través de les xarxes telemàtiques tenim a l’abast tota mena d’informació i una quantitat il·limitada, però moltes vegades de poca qualitat i credibilitat.
L’entorn de la UOC ens proporciona:
·         Continguts específics mitjançant els materials de l’assignatura.
·         Continguts especialitzats i recursos de cerca d’informació mitjançant la biblioteca.
·         Estratègies i consells de cerca d’informació a Internet.
Els materials de l’assignatura: són l’accés als continguts i informació d’una determinada matèria, per tant són el punt de partida del nostre estudi. S’hi localitzen:
·         Els coneixements bàsics sobre la disciplina d’estudi.
·         Indicacions per a ampliar i aprofundir coneixements.
·         Continguts i conceptes bàsics de la matèria.
Tots aquests materials s’han d’utilitzar adientment. Es recomana:
·         Fer una primera lectura general per a preparar la nostra planificació.
·         Desar tot el material al nostre disc dur i així evitar connectar-nos a la UOC.
·         Prendre notes i imprimir només el que convingui.
·         Revisar cada capítol al final del procés per veure si ens hem deixat alguna cosa.
·         Evitar imprimir tots els materials en format paper.
La biblioteca de la UOC: espai on es classifica i es localitza tota mena d’informació per simplificar la nostra tasca de cerca i validació d’informació. Hi podem trobar:
·         Informació sobre la bibliografia recomanada de cada assignatura.
·         Catàlegs d’universitats catalanes, espanyoles i altres internacionals.
·         Recursos electrònics d’accés gratuït i de gran fiabilitat.
·         Recursos i bases de dades de pagament.
·         Serveis de cerca i comunicació complementaris.
És l’eina que tenen més a l’abast els estudiants de la UOC i un punt de partida fiable per a la cerca d’informació a la xarxa.
Internet: hi podem trobar tota mena d’informació, però hem d’intentar establir criteris de cerca adients i sòlids i, localitzar correctament aquesta cerca.
·         Hem de saber exactament el què busquem.
·         Hem de fer una bona selecció dels instruments de cerca.
a)     Tipus de cercadors i tipus d’especialització
b)    Tipus de canals (webs, blogs, bases de dades, fòrums...)
c)     Tipus de formats en què necessitem la informació
·         Ens hem d’assegurar si la font és solvent i si la informació és fiable, per això és recomanable contrastar-la i confirmar si està actualitzada.
·         Sempre s’ha de citar la font d’on hem extret la informació.
 4.2.   Com organitzo la informació
La informació de la què disposem s’ha d’emmagatzemar correctament, de manera que sigui fàcil guardar-la i al mateix temps localitzar-la:
Organització de la bústia: la bústia és l’eina per a la gestió de la comunicació però també una eina bàsica d’organització de la informació. Es recomana:
·         Organització en carpetes i subcarpetes.
·         Marcar els missatges amb colors segons el significat que els volem donar o el grau d’importància.
·         Ordenar els missatges, per data, tema,...
·         Exportar certs missatges que ens convinguin al nostre disc dur.
Organització al disc dur: el disc dur serà on desarem tota la informació cercada al campus o a Internet, per tant també calen criteris per a gestionar-la. Es recomana:
·         Organització en carpetes, generals i subcarpetes de semestres, assignatures, temes...
·         Nombrar carpetes i arxius correctament.
·         Diferenciar versions diferents d’arxius.
Tot això ens permetrà una cerca fàcil d’informació i una bona organització.
 4.3.   Com he de tractar la informació
S’ha d’intentar diferenciar entre els diferents tipus i formats d’informació.
Tipus i formats de la informació
Tipus d’informació
·         Textual Þ de lectura, creació i edició de textos (es poden inserir imatges).
·         Numèric Þ ús de fórmules i funcions.
·         Gestió de dades Þ emmagatzematge de dades i ítems d’informació.
·         Presentació multimèdia Þ transmissió i publicació de continguts mitjançant els tipus anteriors.
Tipus de formats
·         Documents de tractament de textos.
·         Fulls de càlcul.
·         Fitxers de base de dades.
·         Arxiu de presentació multimèdia, presencials o virtuals.
·         Documents en format web.

Eines de tractament de la informació
·         Tractament de textos Þ WORD (.doc)
·         Lectura de documents Þ ADOBE READER (.pdf)
·         Tractament d’informació numèrica Þ EXCEL (.xls)
·         Gestió de base de dades Þ ACCES (.mdb)
·         Presentació gràfica d’informació Þ POWER POINT (.ppt)
·         Presentació multimèdia en línia: INTERNET EXPLORER, NAVEGADOR MOZILLA I FIREFOX i, tots els programes i aplicacions per a l’edició en suport WEB Þ (.html)
·         Compressió d’arxius: WINZIP (.zip)
 4.4.   Com presentar la informació
La informació s’ha de presentar d’una forma adequada i aclaridora per a la bona comunicació amb els altres membres i el consultor.
Presentació general Þ ha de ser entenedora i de fàcil lectura i comprensió. Hem d’escollir el format adient, l’aplicació a utilitzar i aprofitar totes les opcions que ens ofereix l’aplicació, segons el tipus d’informació o presentar.
Presentació de les PAC Þ haurem de presentar informes i treballs corresponents a les proves d’avaluació continuada (PAC) per a la qualificació i superació de les assignatures. Han de seguir les mateixes pautes que en la presentació general, a més de seguir els requisits específics de cada exercici. Cal respectar el format a enviar, la mida de fitxer, el nom del fitxer, la data de l’enviament i la bústia d’enviament, especificat per cada consultor.





No hay comentarios:

Publicar un comentario